HTML

A versenymotor szerelése

A MAMI versenymotor-szerelő képzést indított. Blogunkon követjük az oktatás menetét.

Friss topikok

Linkblog

Lengéscsillapító rendszerek

2010.03.03. 13:01 :: lehelmate

 

Hátsó futómű l

 

mamisuli: Kep066

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A következőkben egy igen kényes témát fogok boncolgatni. Ez nem más, mint a versenymotorok futóműve, és lengéscsillapító rendszerei. Sokaknak van egy pár sötét folt a témában, de remélem, most megvilágosodnak. A hátsó futóművel kezdenék mivel talán kicsit egyszerűbb, mint az első futómű.

Először tisztáznunk kell a hátsó futómű feladatát, és fő részegységeit.

A futómű feladata az, hogy fölvegye, és csillapított módon továbbítsa a váz felé a motorkerékpárt, az út, illetve a pilóta súlya miatt érő statikus, és dinamikus igénybevételeket, valamint az út-kerék kapcsolat folyamatos biztosítása.

Legegyszerűbb részegysége a rugó, amely tulajdonságait meghatározza a tekercselése, és rugóállandója. A rugó tekercselése általában lineáris vagy progresszív. Rugóállandója függ az anyag mechanikai méreteitől, és tulajdonságaitól, minőségétől.  A rugót mindig a versenyző súlyához választjuk, ami annyit tesz, hogy eltérő rugóállandójú rugót építünk a telóba, ha a gyári nem megfelelő.

mamisuli: IMGP0158

Következő része a karáttétel, ez a futómű azon alkatrésze, amivel lineáris rugó karakterisztika mellett megvalósítható progresszív futómű karakterisztika. Csuklópontja a korszerű motoroknál tűgörgővel csapágyazottak. Meghatározza, hogy adott lengővilla elmozdulásra mekkora legyen a rugóelmozdulás.

mamisuli: IMGP0179 A hátsó futómű legbonyolultabb fődarabja a lengéscsillapító tag, melynek feladata a rugóban ébredő erők csillapítása, a pillanatnyilag tárolt energia egy részének hővé alakításával. Fontos feladatot lát el, mivel, ha a rugó nem lenne csillapítva, ideális esetben állandó amplitúdójú lengőmozgás jönne létre, bár a rugó belső mechanikai vesztesége miatt ez gyakorlatban egy kontrollálatlan csillapodó rezgés lesz, ami azt eredményezi, hogy nem lesz folyamatos út-kerék kapcsolat. Emiatt a motor folyamatos forgatónyomatékát sem tudjuk teljes mértékben kihasználni, mivel azokban a pillanatokban, amikor a kerék nem lesz kapcsolatban az úttal, akkor a nyomatékból nem generálható vonóerő.

mamisuli: PIC 0007

Tehát a motorunk futóművében a hátsó lengéscsillapító tag lesz az egyik legjelentősebb alkatrészcsoportunk. A továbbiakban ennek alkatrészeiről, felépítéséről, és magának az alkatrészcsoportnak a működéséről lesz szó.  

A lengéscsillapító tag első alkatrésze a felfogató szem, melyben egy gömbcsukló, vagy gumiszilent található, mely megenged bizonyos szögelfordulást. Ennek köszönhetően tud feszültségmentesen mozogni a két fel fogatási pont között.

A következő alkatrészünk a rugótányér, amely a spirálrugónk megtartását hivatott szolgálni. Általában öntészeti úton előállított AlMgSi ötvözet alkatrész, melyet utó forgácsolnak.

Ugyancsak a felfogató szemhez kapcsolódó alkatrész a lengéscsillapító szára, mely acélból készül, amelyet kopásálló ipari keménykróm, vagy kerámia bevonattal látnak el.

mamisuli: IMGP0169

Ezen helyezkedik el maga a csillapító dugattyú, bonyolult szelepelésével együtt. Maga a dugattyú egy viszonylag bonyolult alakú CNC-forgácsolt, vagy precíziós öntéssel készült alkatrész. A dugattyú járatai határozzák meg a húzó-, ill. nyomófokozati csillapítás maximális áramlási keresztmetszetét.

A dugattyún elhelyezkedő szelepek határozzák meg a lengéscsillapítás karakterisztikáját, mind húzó, ill. nyomó irányban. Ezek a szelepek rugóacélból készülnek, vastagságuk, és átmérőjük egy lengéscsillapító tagon belül is változó. A karakterisztika beállításához ezeket a lemezkéket változtatják.

Gázos rugóstagoknál található még az egységben egy gáztartály, vagy gázdugattyú, ami a lengéscsillapító szár által kiszorított térfogatot hivatott kompenzálni. Töltőnyomása típusonként változó lehet, általában 1-15 Bar.

mamisuli: IMGP0177

A száron helyezkedik a felütközés gátló. Anyaga általában tömör szintetikus hab. Ez az alkatrész képes akár harmadára összenyomódni. Fontos feladatot lát el mivel megakadályozza a lengéscsillapító ház, és a szár fémes érintkezését.

Modern telókban megtalálható a húzó, ill. nyomófokozati csillapítást állító csavar, ami egy mezei kúpos végű csavar, amellyel egy megkerülő járat áramlási keresztmetszetét szabályozhatjuk. Nyomófokozati csillapításnak még lehet egy állítható gyorsszelepe, ami a gyors, hirtelen mozgásokra reagál. Ez egy rugóval előfeszített visszacsapó szelep.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://versenymotorszereles.blog.hu/api/trackback/id/tr781805593

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása