HTML

A versenymotor szerelése

A MAMI versenymotor-szerelő képzést indított. Blogunkon követjük az oktatás menetét.

Friss topikok

Linkblog

Lengéscsillapító rendszerek - hátsó futómű II.

2010.03.13. 14:49 :: lehelmate

 
mamisuli: IMGP0198

Ebben a részben a versenymotorok hátsó futóművének működését ismerjük meg. A lengéscsillapító egy hidraulikus csillapító egység, amely a rugóban tárolt energiát hővé alakítja. A munkateret légmentesen választják el a külvilágtól, így a csillapító egység minden helyzetben el tudja látni feladatát, és maximálisan kihasználja a rendelkezésre álló csillapítási utat.

mamisuli: IMGP0209

A csillapítás az egydugattyús lengéscsillapítóban a következőképpen történik:
Hermetikusan lezárt, lengéscsillapító olajjal teljesen feltöltött munkatérhatároló-elemben csapágyazva mozog egy csillapító dugattyú, melyen egy adott karakterisztikát meghatározó szelepelés helyezkedik el. A munkatérhatároló-elemben, vagyis a lengéscsillapító házban helyet kap még egy gázdugattyú és gáztartály is. A rugóstag összenyomódásakor szükségünk van nyomófokozati csillapításra, mivel a rugóstaghoz kapcsolódó alternáló tömeg saját tehetetlensége miatt továbblendülne.

mamisuli: IMGP0176

Nyomófokozati csillapításnál a csillapító dugattyú tetején található szelepek dolgoznak. Mivel a lengéscsillapító szárán lévő dugattyú befele mozog, így a szárnak térfogatkiszorítása lesz, amit a töltőgáz (általában nitrogén) a gázdugattyún, vagy gáztartályon keresztül hivatott kompenzálni. Ezt a folyadékáramlást kihasználva nyomófokozati csillapítást tudunk állítani.
Az állítás az átáramlási keresztmetszet változtatásával történik. Egész egyszerűen egy kúpos csavarral, és az ehhez tartozó csavarülék egymáshoz képesti közelítésével, vagy távolításával szűkítjük, vagy nagyobbítjuk a keresztmetszetet, így maximalizálva a folyadékáramlási sebességet. Emellett megtalálható még egy gyorsállító szelep is, amely egy rugóval előfeszített visszacsapószalep. Ennek feladata a gyors, lökésszerű terhelések számára egy megnövelt áramlási keresztmetszet biztosítása. A húzófokozati csillapítás beállítása is befolyásolja a nyomófokozati csillapítást, mivel szabad áramlást biztosít a dugattyú alatti, illetve fölötti tér között.

mamisuli: IMGP0185

A húzófokozati csillapítást ugyancsak a szelepelés határozza meg, amely a csillapító dugattyú alsó részén található. A húzófokozat állítása is egy kúpos végű csavarral és ülékével történik. Itt a dugattyú alatti és fölötti teret összekötő áramlási keresztmetszetet változtatjuk, ugyancsak az áramlási sebesség maximalizálásának céljából.
Mivel folyamatos kapcsolat van a két tér között, így a húzófokozat állítása kismértékben befolyásolja a nyomófokozati csillapítás beállításának mértékét is.  A nyomófokozati csillapítás beállítása nem számít bele a húzófokozati csillapítás mértékébe, mivel a komprimáláskor a folyadék nagyobb keresztmetszeten áramlik; így azon a keresztmetszeten nem maximalizálódik az áramlási sebesség.

mamisuli: IMGP0163

Fontos, hogy ezeknek a csavaroknak és szelepeknek az állítgatásával csak egy elég szűk skálán tudunk alapcsillapítást beállítani, mivel a fő csillapítást a szelepelés végzi. A versenysportban a lengéscsillapítók beállítatását az adott pilótához szükség esetén a szelepelés módosításával, vagy cseréjével végezzük. Ezt a műveletet sokszor az adott lengéscsillapító gyártójával végeztetjük, ha van erre lehetőség.

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://versenymotorszereles.blog.hu/api/trackback/id/tr731836736

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása